IKHLAS ADALAH ROH IBADAT
|
![]()
AMALAN ZAHIR ADALAH KERANGKA SEDANGKAN ROHNYA ADALAH IKHLAS
YANG TERDAPAT DENGAN TERSEMBUNYI DALAM AMALAN ITU.
Amal lahiriah digambarkan sebagai batang
tubuh dan ikhlas pula digambarkan sebagai nyawa yang menghidupkan batang
tubuh itu. Sekiranya kita kurang mendapat kesan yang baik daripada latihan
kerohanian hendaklah kita merenung dengan mendalam tubuh amal apakah ia
bernyawa atau tidak. Hikmat 10 ini menghubungkan amal dengan ikhlas. Hikmat 9 yang lalu telah menghubungkan amal dengan hal. Kedua-dua Kalam Hikmat ini membina jambatan yang menghubungkan hal dengan ikhlas, kedua-duanya ada kaitan dengan hati, atau lebih tepat jika dikatakan ikhlas sebagai suasana hati dan hal sebagai Nur Ilahi yang menyinari hati yang ikhlas. Ikhlas menjadi persediaan yang penting bagi hati menyambut kedatangan sinaran Nur Ilahi. Apabila Allah s.w.t berkehendak memperkenalkan Diri-Nya kepada hamba-Nya maka dipancarkan Nur-Nya kepada hati hamba tersebut. Nur yang dipancar kepada hati ini dinamakan Nur Sir atau Nur Rahsia Allah s.w.t. Hati yang diterangi oleh nur akan merasai hal ketuhanan atau mendapat tanda-tanda tentang Tuhan. Setelah mendapat pertandaan dari Tuhan maka hati pun mengenal Tuhan. Hati yang memiliki ciri atau sifat begini dikatakan hati yang mempunyai ikhlas tingkat tertinggi. Tuhan berfirman bagi menggambarkan ikhlas dan hubungannya dengan makrifat: ![]()
Dan
sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula
(mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak
menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu).
Demikianlah (takdir Kami), untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang
tidak baik dan perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba
Kami yang dibersihkan dari segala dosa. ( Ayat 24 : Surah Yusuf )
Nabi Yusuf a.s adalah hamba Allah
s.w.t yang ikhlas. Hamba yang ikhlas berada dalam pemeliharaan Allah s.w.t.
Apabila dia dirangsang untuk melakukan kejahatan dan kekotoran, Nur Rahsia
Allah s.w.t akan memancar di dalam hatinya sehingga dia menyaksikan dengan
jelas akan tanda-tanda Allah s.w.t dan sekaligus meleburkan rangsangan jahat
tadi. Inilah tingkat ikhlas yang tertinggi yang dimiliki oleh orang arif dan
hampir dengan Allah s.w.t. Mata hatinya sentiasa memandang kepada Allah
s.w.t, tidak pada dirinya dan perbuatannya. Orang yang berada di dalam makam
ikhlas yang tertinggi ini sentiasa dalam keredaan Allah s.w.t baik semasa
beramal ataupun semasa diam. Allah s.w.t sendiri yang memeliharanya. Allah
s.w.t mengajarkan agar hamba-Nya berhubung dengan-Nya dalam keadaan ikhlas.
![]()
Dia Yang
Tetap Hidup; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; maka
sembahlah kamu akan Dia dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepada-Nya
semata-mata. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan
mentadbirkan sekalian alam. ( Ayat 65 : Surah al-Mu’min )
Allah s.w.t jua Yang Hidup. Dia yang
memiliki segala kehidupan. Dia jualah Tuhan sekalian alam. Apa sahaja yang
ada dalam alam ini adalah ciptaan-Nya. Apa sahaja yang hidup adalah
diperhidupkan oleh-Nya. Jalan dari Allah s.w.t adalah nikmat dan kurniaan
sementara jalan dari hamba kepada-Nya pula adalah ikhlas. Hamba dituntut
supaya mengikhlaskan segala aspek kehidupan untuk-Nya. Dalam
melaksanakan tuntutan mengikhlaskan kehidupan untuk Allah s.w.t ini hamba
tidak boleh berasa takut dan gentar kepada sesama makhluk. ![]()
Oleh itu
maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya (dan
menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai
(amalan yang demikian). ( Ayat 14 : Surah al-Mu’min )
Allah s.w.t telah menetapkan kod etika
kehidupan yang perlu dijunjung, dihayati, diamalkan, disebarkan dan
diperjuangkan oleh kaum muslimin dengan sepenuh jiwa raga dalam keadaan
ikhlas kerana Allah s.w.t, meskipun ada orang-orang yang tidak suka,
orang-orang yang menghina, orang-orang yang membangkang dan mengadakan
perlawanan. Keikhlasan yang diperjuangkan dalam kehidupan dunia ini akan
dibawa bersama apabila menemui Tuhan kelak. ![]()
Katakanlah:
“Tuhanku menyuruh berlaku adil (pada segala perkara), dan (menyuruh supaya
kamu) hadapkan muka (dan hati) kamu (kepada Allah) dengan betul pada
tiap-tiap kali mengerjakan sembahyang, dan beribadatlah dengan mengikhlaskan
amal agama kepada-Nya semata-mata; (kerana) sebagaimana Ia telah menjadikan
kamu pada mulanya, (demikian pula) kamu akan kembali (kepada-Nya)”. ( Ayat
29 : Surah al-A’raaf )
Sekali pun sukar mencapai peringkat
ikhlas yang tertinggi namun, haruslah diusahakan agar diperolehi keadaan hati
yang ikhlas dalam segala perbuatan sama ada yang lahir mahu pun yang batin.
Orang yang telah tumbuh di dalam hatinya rasa kasihkan Allah s.w.t akan
berusaha membentuk hati yang ikhlas. Mata hatinya melihat bahawa Allah jualah
Tuhan Yang Maha Agung dan dirinya hanyalah hamba yang hina. Hamba
berkewajipan tunduk, patuh dan taat kepada Tuhannya. Orang yang di dalam
makam ini beramal kerana Allah s.w.t: kerana Allah s.w.t yang memerintahkan
supaya beramal, kerana Allah s.w.t berhak ditaati, kerana perintah Allah
s.w.t wajib dilaksana, semuanya kerana Allah s.w.t tidak kerana sesuatu yang
lain. Golongan ini sudah dapat menawan hawa nafsu yang rendah dan pesona
dunia tetapi dia masih melihat dirinya di samping Allah s.w.t. Dia masih
melihat dirinya yang melakukan amal. Dia gembira kerana menjadi hamba Allah
s.w.t yang beramal kerana Allah s.w.t. Sifat kemanusiaan biasa masih mempengaruhi
hatinya. Setelah kerohaniannya meningkat hatinya dikuasai sepenuhnya oleh lakuan Allah s.w.t, menjadi orang arif yang tidak lagi melihat kepada dirinya dan amalnya tetapi melihat Allah s.w.t, Sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya. Apa sahaja yang ada dengannya adalah anugerah Allah s.w.t. Sabar, reda, tawakal dan ikhlas yang ada dengannya semuanya merupakan anugerah Allah s.w.t, bukan amal yang lahir dari kekuatan dirinya. Tingkat ikhlas yang paling rendah ialah apabila amal perbuatan bersih daripada riak yang jelas dan samar tetapi masih terikat dengan keinginan kepada pahala yang dijanjikan Allah s.w.t. Ikhlas seperti ini dimiliki oleh orang yang masih kuat bersandar kepada amal, iaitu hamba yang mentaati Tuannya kerana mengharapkan upah daripada Tuannya itu. Di bawah daripada tingkatan ini tidak dinamakan ikhlas lagi. Tanpa ikhlas seseorang beramal kerana sesuatu muslihat keduniaan, mahu dipuji, mahu menutup kejahatannya agar orang percaya kepadanya dan bermacam-macam lagi muslihat yang rendah. Orang dari golongan ini walaupun banyak melakukan amalan namun, amalan mereka adalah umpama tubuh yang tidak bernyawa, tidak dapat menolong tuannya dan di hadapan Tuhan nanti akan menjadi debu yang tidak mensyafaatkan orang yang melakukannya. Setiap orang yang beriman kepada Allah s.w.t mestilah mengusahakan ikhlas pada amalannya kerana tanpa ikhlas syiriklah yang menyertai amalan tersebut, sebanyak ketiadaan ikhlas itu. ![]()
(Amalkanlah
perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak
mempersekutukan sesuatu pun dengan-Nya. (Ayat 31 : Surah al-Hajj )
![]()
“Serta
(diwajibkan kepadaku): ‘Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah
mengerjakan perintah-perintah) agama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah
engkau menjadi dari orang-orang musyrik’”. Dan janganlah engkau (wahai
Muhammad) menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan
manfaat kepadamu dan tidak juga dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh
itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu
menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri
dengan perbuatan syirik itu). ( Ayat 105 & 106 : Surah Yunus )
![]()
Daging
dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai
kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas yang
berdasarkan takwa dari kamu. (Ayat 37 : Surah al-Hajj )
Allah s.w.t menyeru sekaligus supaya
berbuat ikhlas dan tidak berbuat syirik. Ikhlas adalah lawan kepada syirik.
Jika sesuatu amal itu dilakukan dengan anggapan bahawa ada makhluk yang
berkuasa mendatangkan manfaat atau mudarat, maka tidak ada ikhlas pada amal
tersebut. Bila tidak ada ikhlas akan adalah syirik iaitu sesuatu atau
seseorang yang kepadanya amal itu ditujukan. Orang yang beramal tanpa ikhlas
itu dipanggil orang yang zalim, walaupun pada zahirnya dia tidak menzalimi
sesiapa. Intisari kepada ikhlas adalah melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t semata-mata, tidak ada kepentingan lain. Kepentingan diri sendiri merupakan musuh ikhlas yang paling utama. Kepentingan diri lahir daripada nafsu. Nafsu inginkan kemewahan, keseronokan, kedudukan, kemuliaan, puji-pujian dan sebagainya. Apa yang lahir daripada nafsu itulah yang sering menghalang atau merosakkan ikhlas. |
Komentar
Posting Komentar